Jesteś śpiący i rozkojarzony? Brakuje Ci energii i zapału do wyjścia na trening, nauki nowych rzeczy, czy rozkręcania swojej dodatkowej działalności? Sama myśl o odkurzeniu mieszkania przytwierdza Cię do fotela? To może być sygnał, że jesteś odwodniony.

Oprócz prawidłowego odżywiania się, uprawiania sportu i zdrowego snu, na poziom witalności wpływ ma również spożycie wody. Ten wspaniały płyn dodaje mocy, wspomaga odchudzanie, poprawia koncentrację i nastrój, likwiduje zaparcia, spowalnia starzenie, a nawet niweluje kaca. Potrzeba bardzo długiego zdania złożonego, by wymienić wszystkie zalety picia wody.

Woda na odchudzanie

Jeśli chcesz być szczuplejszy, to zdecydowanie powinieneś zadbać o prawidłowe nawodnienie organizmu. Woda przyspieszy Twój metabolizm, czyli będziesz mógł zjeść więcej i nie przytyć. Jedząc więcej masz szansę na przyswojenie z pożywienia dodatkowych witamin i minerałów. Pod warunkiem, że będziesz jadł zdrowo, zamiast bombardować żołądek lodami i hamburgerami. Woda, oprócz swoich cudownych właściwości, może więc utorować drogę do Twojego organizmu innym cennym substancjom, dla których do tej pory mogłeś po prostu nie mieć już miejsca w swoim układzie pokarmowym. Mimo że ten magiczny płyn przyspiesza metabolizm, nie nasila wcale uczucia głodu, wręcz przeciwnie! Wypełnia on Twój żołądek, niwelując chęć na podjadanie.

Oprócz odchudzenia, woda może Cię również umięśnić. Każdy kulturysta wie, że pełni ona kluczową rolę w budowaniu masy mięśniowej. Faszerowanie się odżywkami białkowymi i dźwiganie ciężkich przedmiotów na niewiele się zda, jeśli zabraknie Ci istotnego składnika muskułów, czyli H2O. Pamiętaj, by po jakimkolwiek wysiłku fizycznym wypić słuszną ilość omawianego płynu.

Trzy czwarte ludzkości miewa problemy z wypróżnianiem. Jest to kolejna dziedzina usprawniania funkcjonowania ciała, w której pomoże Ci woda. Gdy dotknie Cię odwodnienie, Twój organizm będzie rozpaczliwie szukał płynów gdzie tylko się da. Nawet tam, gdzie najmniej się tego spodziewasz, czyli w Twoim stolcu. Nie brnąc głębiej w szczegóły tego zagadnienia, napiszę prosto z mostu - pijąc wodę zapobiegniesz zaparciom.

Woda na koncentrację i niezawodność

Gdy napotkasz na jakiekolwiek wyzwanie, nie ważne czy będzie to pisanie artykułu na bloga, odkurzanie samochodu, czy nowy projekt w pracy, będąc odwodnionym szybciej się zniechęcisz. W pierwszym przypadku szybciej poddasz się szukając informacji potrzebnych do napisania tekstu i porzucisz go, albo odłożysz na później. W drugim przypadku odkurzysz tylko przednie fotele, bo te z tyłu są przecież rzadziej używane. W trzecim przypadku zrobisz coś niedokładnie i Twój szef będzie wściekły lub co gorsza, klient będzie niezadowolony. Gdy jesteś odwodniony, wszystko wydaje się trudniejsze i wszystko robisz wolniej, a szansa na błąd zwiększa się. Regularne pochłanianie płynów sprawi, że szybciej i lepiej się skoncentrujesz, a Twój czas reakcji będzie krótszy.

Jeśli prowadzisz siedzący tryb życia, jesteś szczególnie narażony na zapominalstwo w kwestii nawadniania, ponieważ przebywanie w bezruchu zmniejsza uczucie pragnienia. Dlatego osoby pracujące w biurach często są zestresowane i zmęczone. Dla pracowników fizycznych może być niezrozumiałe, że „siedzenie na dupie” może być wyczerpujące. Przyczyną tego stanu rzeczy jest często niedobór H2O. Wyobraź sobie jak łatwo Twój dzień może się posypać, bo nie wypiłeś odpowiedniej ilości wody, a ilu takich dni doświadczysz w swoim życiu, jeśli nie dotrze do Ciebie, że woda wpływa na WSZYSTKO?

Woda na młody wygląd

Odwodniona skóra traci swoją naturalną barwę i szarzeje. Staje się również mniej jędrna, nasila się jej skłonność do przebarwień oraz pajączków i jest ona bardziej podatna na uszkodzenia mechaniczne. Na twarzy osoby pijącej mało wody szybciej pojawiają się zmarszczki, a skóra szybciej zaczyna obwisać. Jeśli zależy Ci na młodym wyglądzie, to z pewnością picie wody jest najłatwiejszym i najtańszym sposobem wpływającym na jego zachowanie. Dlatego warto jest zastąpić słodzone napoje, które mogą dodatkowo nasilać powstawanie niedoskonałości na twarzy, tym wspaniałym płynem.

Dzienna dawka wody

Jaką ilość wody wypijać? Zdania specjalistów są na ten temat dosyć zróżnicowane. Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej zaleca 2 litry dziennie w przypadku kobiet oraz 2,5 litra w przypadku mężczyzn. Ja czuję się świetnie, gdy wypijam 3 litry. Pamiętaj, że w przypadku znacznej aktywności fizycznej oraz podczas upałów, zapotrzebowanie to znacznie się zwiększa!

Najlepiej jest przyjmować kilka łyków co kilkanaście minut. Jeśli nie masz takiej możliwości, to dobrym wyjściem jest również jedna szklanka co godzinę. Najważniejsze, by nie pić dużych ilości wody na raz, bo będzie to mało skuteczne.

Korzystnie jest wypracować nawyk nawadniania. Moim niezawodnym sposobem jest wypijanie szklanki wody za każdym razem, gdy wychodzę z łazienki. To samonapędzające się koło, ponieważ każda opróżniona szklanka przyspiesza kolejną wizytę w ubikacji. Dobrym sposobem jest również nastawienie budzika w telefonie, który np. co pół godziny będzie pełnił rolę przypominajki.

Objawy niedoboru wody

Objawami odwodnienia mogą być zmęczenie, ból głowy, rozdrażnienie, ciemny kolor moczu oraz po prostu odczuwanie pragnienia. To ostatnie jednak może być mniej nasilone u osób starszych, przez co seniorzy często przyjmują niewystarczającą ilość płynów, co może być szczególnie niebezpieczne, ponieważ nerki ludzi w podeszłym wieku słabiej radzą sobie z zagęszczaniem moczu. Może to prowadzić do szybszej utraty wody.

By uniknąć odwodnienia warto jest wyeliminować napoje gazowane, które zaburzają odczuwanie pragnienia. Należy również pamiętać o ograniczeniu soków. Jedna szklanka dziennie w zupełności wystarczy, gdyż nawet te najlepsze, czyli świeżo wyciśnięte i bez żadnych dodatków, w nadmiarze są szkodliwe. Dostarczają one dużo cukrów będących naturalnymi składnikami owoców, lecz w przeciwieństwie do owoców, sok pozbawiony jest błonnika, który powoduje uczucie sytości. Lepiej jest zjeść jabłko, czy pomarańczę i wypić szklankę wody.

Cytryna - najlepsza przyjaciółka wody

Sok z cytryny jest źródłem przeciwutleniaczy. Są to substancje, które utrudniają powstawanie nowotworów, mogą zapobiec chorobom układu krążenia i zmniejszają szansę na zachorowanie na cukrzycę. Elektrolity zawarte w tym żółtym owocu sprawiają, że woda z cytryną nawadnia jeszcze skuteczniej! Natomiast kwas cytrynowy rozpuszcza kamienie nerkowe i zapobiega powstawaniu nowym złogom, a kamica nerkowa to jedna z ostatnich chorób, której chciałbyś doświadczyć.

Codziennie o poranku, gdy wypijam wspaniałe połączenie wody i cytryny, myślę o kamieniach nerkowych, których być może właśnie się pozbywam i nie będę musiał znosić potwornego bólu, który towarzyszy ich przeciskaniu się przez wąskie kanaliki w moim ciele. Ten żółty cytrus przyspiesza również wydzielanie żółci, co przyspiesza trawienie, więc wracając do tematu odchudzania, warto wspomnieć również o cytrynie. Dodatkowo, pomimo kwaśnego smaku, ma ona odczyn zasadowy, co odkwasza organizm. Wyciśnięcie połówki tej kwaśnej bomby dobroci do szklanki wody i wypicie takiej mikstury powinno być pierwszą czynnością zaraz po przebudzeniu.

Woda na kaca

Jeśli nadal nie jesteś przekonany do picia odpowiedniej ilości wody, może przekona Cię ostatni argument. Jest ona magicznym płynem niwelującym negatywne skutki przedawkowania alkoholu. Wypijając regularnie szklanki wody między kieliszkami wódki, osłabisz kaca. Może dzięki tej sztuczce po weselu nie zerwiesz się z łóżka cały w skowronkach o 7:30, ale z pewnością poczujesz się lepiej, niż gdybyś był odwodniony i będziesz miał miłe uczucie, że wykiwałeś los. Nie bądź głupi, pij wodę.

Polecane artykuły: